منتديات نجوم المستقبل

[color=black]عزيزى الزائر/عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضو معنا [color]]
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب فى الانضمام الى اسرة المنتدى
سنتشرف بتسجيلك

]شكرا ঔღঔ ..ঔღঔ حملة علشان ربنا يحبك ঔღঔ...ঔღঔ انطلق لحب الله Herz[/right]
[color=blue]

مدير المندى/ محمد جمال جر
[/]
ঔღঔ ..ঔღঔ حملة علشان ربنا يحبك ঔღঔ...ঔღঔ انطلق لحب الله Lol

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتديات نجوم المستقبل

[color=black]عزيزى الزائر/عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضو معنا [color]]
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب فى الانضمام الى اسرة المنتدى
سنتشرف بتسجيلك

]شكرا ঔღঔ ..ঔღঔ حملة علشان ربنا يحبك ঔღঔ...ঔღঔ انطلق لحب الله Herz[/right]
[color=blue]

مدير المندى/ محمد جمال جر
[/]
ঔღঔ ..ঔღঔ حملة علشان ربنا يحبك ঔღঔ...ঔღঔ انطلق لحب الله Lol

منتديات نجوم المستقبل

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

كل ما هو جديد فى عالم الكمبيوتر

عيد فطر سعيد وكل عام وانتم بخير ونتمنى ان تشاركونا فى تصميم الموقع ليكون من المواقع المميزة //// مدير المندى **

دخول

لقد نسيت كلمة السر

مكتبة الصور

ঔღঔ ..ঔღঔ حملة علشان ربنا يحبك ঔღঔ...ঔღঔ انطلق لحب الله Empty

المواضيع الأخيرة

» مجلة الزامك
ঔღঔ ..ঔღঔ حملة علشان ربنا يحبك ঔღঔ...ঔღঔ انطلق لحب الله Emptyالأحد 8 مارس 2015 - 12:01 من طرف امير الاحزان

» ادارة الرتب
ঔღঔ ..ঔღঔ حملة علشان ربنا يحبك ঔღঔ...ঔღঔ انطلق لحب الله Emptyالجمعة 17 يناير 2014 - 9:53 من طرف امير الاحزان

» ؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤ
ঔღঔ ..ঔღঔ حملة علشان ربنا يحبك ঔღঔ...ঔღঔ انطلق لحب الله Emptyالأربعاء 26 سبتمبر 2012 - 3:18 من طرف امير الاحزان

عالم الجوال

تدفق ال RSS

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 

ঔღঔ ..ঔღঔ حملة علشان ربنا يحبك ঔღঔ...ঔღঔ انطلق لحب الله

nero0o
    nero0o
    مساعد المدير
    مساعد المدير

بطاقة الشخصية
    محمد جمال جبر:
    ঔღঔ ..ঔღঔ حملة علشان ربنا يحبك ঔღঔ...ঔღঔ انطلق لحب الله Left_bar_bleue0/0ঔღঔ ..ঔღঔ حملة علشان ربنا يحبك ঔღঔ...ঔღঔ انطلق لحب الله Empty_bar_bleue  (0/0)

ঔღঔ ..ঔღঔ حملة علشان ربنا يحبك ঔღঔ...ঔღঔ انطلق لحب الله Empty ঔღঔ ..ঔღঔ حملة علشان ربنا يحبك ঔღঔ...ঔღঔ انطلق لحب الله

مُساهمة من طرف nero0o السبت 19 ديسمبر 2009 - 5:38

ঔღঔ ..ঔღঔ حملة علشان ربنا يحبك ঔღঔ...ঔღঔ انطلق لحب الله ,
    [URL="http://vb.lm3a.net/"]منتديات[/URL] [URL="http://games.lm3a.net/"]العاب[/URL] [URL="http://forum.hawamoon.com/"]حواء[/URL]
    قصه تحدث كل يوم
    مرتاح : ازيك عامل ايه ... ؟؟

مخنوق : اهلا يا عم

مرتاح : ايه يا بنى بتقولها من تحت ضرسك ليه .. ؟

مخنوق : بقولك ايه انا مش طايق نفسى اطلع من نفوخى

مرتاح : ليه بس ايه فى ايه ... ؟؟

مخنوق : هو كده وخلاص

مرتاح : طب استهدى بالله كده بس وتعال ده الفجر بيأذن اهو تعالى نصلى

مخنوق : نصلى ..؟!

مرتاح : اه مالك مستغرب كده

مخنوق : انت عارف انا بقالى اد ايه مصلتش .. ؟

مرتاح : مصلتش .. ؟؟!! اد ايه .. ؟؟

مخنوق : يجى من تلت سنين ..

مرتاح : ياااااااااااااااااااااااه معقول ..! وانا برده اقول حالتك النفسية مالها كده اتارى ..

مخنوق : ودى مالها بدى

مرتاح : يا راجل دى أساس دى .. طب أسألك سؤال انت لم بتيجى تنام بتحس بايه .. ؟؟

مخنوق : ببقى خايف اوى لاموت واقابل ربنا وانا مش بصلى

مرتاح : شوفت بقى .. بس ازاى تسيب نفسك كده تلت سنين يا راجل .. ؟؟!!

مرتاح : انت عارف

أن النبي صلى الله عليه وسلم وصف تارك الصلاة بالكافر ..؟؟

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( إن بين الرجل وبين الشرك والكفر ترك الصلاة ) صحيح .

مخنوق : يعنى انا كافر ؟؟

وعارف كمان إن اللى مبيصليش إذا مات لايدفن في مقابر المسلمين ..!!

عارف كيف يعذب تارك الصلاة في قبره ...؟؟

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( أتينا على رجل مضطجع وإذا آخر قائم عليه بصخرة وإذا هو يهوي بالصخرة لرأسه فيثلغ رأسه - أي يشدخه - فيتدهده الحجر - أي يتدحرج - فيأخذه فلا يرجع إليه حتى يصبح رأسه كما كان ثم يعود عليه فيفعل به مثل ما فعل المرة الأولى فقلت : سبحان الله ! ماهذان ؟ فقال جبريل عليه السلام (إنه الرجل ينام عن الصلاة المكتوبه ) .

مخنوق :؟؟؟؟؟؟؟؟

وعارف أن أول ما تحاسب عليه الصلاة ؟

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( أول ما يحاسب به العبد يوم القيامة عن الصلاة فإن صلحت صلح سائر عمله وإن فسدت فسد سائر عمله )

وعارف كمان أن تارك الصلاة يحشر يوم القيامة مع فرعون ؟

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( من حافظ عليها - أي الصلاة كانت له نورا وبرهانا يوم القيامة ومن لم يحافظ عليها لم يكن له نور ولا برهان ولا نجاة وكان يوم القيامه مع قارون وفرعون وهامان وأبي بن خلف ) صحيح

مخنوق : انا ...... !!

وتعرف كمان أن تارك الصلاة مع المجرمين في جهنم ..؟

قال تعالى( كلّ نفس بما كسبت رهينة إلا أصحاب اليمين في جنّات يتساءلون عن المجرمين ما سلككم في سقر قالوا لم نك من المصلّين) المدثر .. آية 74

وعارف أن الله عز وجل يأمرك بالصلاة ..؟

قال تعالى( حافظواعلى الصّلوات والصّلاة الوسطى وقوموا للّه قانتين)
    البقرة 238

وعارف يا حبيب قلبى أن الصلاة وصية النبي صلى الله عليه وسلم عند خروجه من الدنيا ... ؟؟

قال رسول الله صلى عليه وسلم وهو يلفظ أنفاسه الأخيرة : ( الصلاة الصلاة وما ملكت أيمانكم ). صحيح

وعارف أن الصلاة مفتاح كل خير ... ؟؟

قال ابن القيم الجوزي رحمه الله : ( الصلاة : مجلبة للرزق . حافظة للصحة دافعة للأذى طاردة للأدواء مقوية للقلب مبيضة للوجه مفرحة للنفس مذهبة للكسل منشطة للجوارح ممدة للقوى شارحة للصدر مغذية للروح منورة للقلب حافظة للنعمة دافعة للنقمة جالبة للبركة, مبعدة من الشيطان, مقربة من الرحمن ).

مخنوق : ياااااااااااااااه انا كافر .. لأ مش ممكن اكمل كده.. انا لازم أصلى إن شاء الله

وبعد كام يوم

مرتاح : ازيك يا عم مخنوق

مرتاح اوى : لا يا عم مخنوق ما خلاااااااااااااااااااااص

مرتاح اوى : خلاص لاحالة نفسية وحشة ولا خنقة ولا شخبطة ولا تقطيع ورق ولا زعيق مع الناس ولا بكاء لما اقعد لوحدى

.. خلاص بقى بكاء من خشية الله بس

مرتاح : ربنا يثبتك ومترجعش تانى أبداااااااااااا

مرتاح اوى : لا يا عم ارجع تانى مين هو اللى داق حلاوة القرب من ربنا يرجع تانى ..

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين 20 مايو 2024 - 7:29